Integracja sensoryczno -motoryczna to proces celowej organizacji zmysłów. Choć zwykle się nad tym nie zastanawiamy to wszystkie informacje płynące z otaczającego świata docierają do nas właśnie dzięki nim. Powszechnie znanych jest pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. Jednak nie wiele osób zdaje sobie sprawę, że poza nimi układ nerwowy odbiera także bodźce płynące z ruchu (zmysł przedsionkowy) i pozycji ciała (zmysł czucia prioprioceptywnego). Zaczynają one funkcjonować już w okresie życia płodowego.
Wszystkie wymienione zmysły oddziałują na siebie i są z sobą powiązane. Ich celowa organizacja umożliwia harmonijne funkcjonowanie organizmu. To właśnie proces integracji sensoryczno -motorycznej umożliwia nam reagowanie na płynące z otoczenia bodźce i planowanie ruchu.
Zaburzona integracja sensoryczno -motoryczna może być przyczyną poważnych kłopotów dziecka w nauce, a także w zachowaniu. Dziecko takie może być odbierane jako niegrzeczne, uparte, niekoleżeńskie. Warto więc przyjrzeć się niektórym z objawów dysfunkcji procesu integracji sensoryczno -motorycznej:
– dziecko jest nadpobudliwe, jest w nieustannym ruchu, nie chodzi, a biega,
– dziecko bardzo szybko się męczy, wydaje się być znudzone,
– łatwo się dekoncentruje, ma kłopoty ze skupieniem uwagi,
– jest impulsywne,
– często zbyt mocno kogoś dotyka np. ściska dzieci – wygląda to jak zachowanie agresywne, podczas gdy dziecko często nie zdaje sobie sprawy z siły której używa,
– ma kłopoty z koordynacją, z utrzymaniem równowagi,
– opóźniony rozwój mowy, kłopoty w nauce,
– rodzice często mają wrażaniem, że ich dziecko „chce być grzeczne, ale nie potrafi”,
– dziecko często szuka intensywnych wrażeń sensorycznych np. kręci się w kółko, zderza się z innymi, mogłoby się godzinami bujać na huśtawce,
– unika niektórych bodźców np. noszenia niektórych ubrań, jedzenia potraw o określonej konsystencji,
– ma zaburzenia percepcji słuchowej,
– ma niską sprawność manualną – trudności w pisaniu i rysowaniu,
– trudności w kontaktach społecznych,
Wymienione przeze mnie objawy stanowią tylko część tych, które mogą występować przy zaburzeniach integracji sensoryczno -motorycznej.
Diagnozą i terapią dzieci z takimi zaburzeniami zajmują się certyfikowani terapeuci SI. Terapia jest bardzo urozmaicona i dzięki wykorzystaniu oryginalnych pomocy – dla dzieci szczególnie atrakcyjna. Najważniejszy jednak jest fakt, że przynosi duże efekty i ułatwia dziecku (a później dorosłemu) funkcjonowanie w życiu. Warto dodać, że dziecku z zaburzeniami SI łatwo może zostać przypięta łatka „niegrzeczne dziecko”, gdy w rzeczywistości jego złe zachowanie może być spowodowane właśnie zaburzeniami w tym procesie. Nie oznacza to jednak, że każde niegrzeczne dziecko ma taką dysfunkcję 😉 Nie oznacza także, że jeśli zaburzenie zostanie zdiagnozowane to można dziecku „odpuścić” i nie pracować nad jego postawą, bo „przecież to nie jego wina”. Jak praktycznie w każdej sytuacji związanej z wychowaniem potrzebne jest tu rozsądne wyśrodkowanie.
Skomentuj