Integracja sensoryczno -motoryczna – co to takiego?

Integracja sensoryczno -motoryczna to proces celowej organizacji zmysłów. Choć zwykle się nad tym nie zastanawiamy to wszystkie informacje płynące z otaczającego świata docierają do nas właśnie dzięki nim. Powszechnie znanych jest pięć zmysłów: wzrok, słuch, węch, smak i dotyk. Jednak nie wiele osób zdaje sobie sprawę, że poza nimi układ nerwowy odbiera także bodźce płynące z ruchu (zmysł przedsionkowy) i pozycji ciała (zmysł czucia  prioprioceptywnego). Zaczynają one funkcjonować już w okresie życia płodowego.

Wszystkie wymienione zmysły oddziałują na siebie i są z sobą powiązane. Ich celowa organizacja umożliwia harmonijne funkcjonowanie organizmu. To właśnie proces integracji sensoryczno -motorycznej umożliwia nam reagowanie na płynące z otoczenia bodźce i planowanie ruchu.

Zaburzona integracja sensoryczno -motoryczna może być przyczyną poważnych kłopotów dziecka w nauce, a także w zachowaniu. Dziecko takie może być odbierane jako niegrzeczne, uparte, niekoleżeńskie. Warto więc przyjrzeć się niektórym z objawów dysfunkcji procesu integracji sensoryczno -motorycznej:

– dziecko jest nadpobudliwe, jest w nieustannym ruchu, nie chodzi, a biega,

– dziecko bardzo szybko się męczy, wydaje się być znudzone,

– łatwo się dekoncentruje, ma kłopoty ze skupieniem uwagi,

– jest impulsywne,

– często zbyt mocno kogoś dotyka np. ściska dzieci – wygląda to jak zachowanie agresywne, podczas gdy dziecko często nie zdaje sobie sprawy z siły której używa,

– ma kłopoty z koordynacją, z utrzymaniem równowagi,

– opóźniony rozwój mowy, kłopoty w nauce,

– rodzice często mają wrażaniem, że ich dziecko „chce być grzeczne, ale nie potrafi”,

– dziecko często szuka intensywnych wrażeń sensorycznych np. kręci się w kółko, zderza się z innymi, mogłoby się godzinami bujać na huśtawce,

– unika niektórych bodźców np. noszenia niektórych ubrań, jedzenia potraw o określonej konsystencji,

– ma zaburzenia percepcji słuchowej,

– ma niską sprawność manualną – trudności w pisaniu i rysowaniu,

– trudności w kontaktach społecznych,

Wymienione przeze mnie objawy stanowią tylko część tych, które mogą występować przy zaburzeniach integracji sensoryczno -motorycznej.

Diagnozą i terapią dzieci z takimi zaburzeniami zajmują się certyfikowani terapeuci SI. Terapia jest bardzo urozmaicona i dzięki wykorzystaniu oryginalnych pomocy – dla dzieci szczególnie atrakcyjna. Najważniejszy jednak jest fakt, że przynosi duże efekty i ułatwia dziecku (a później dorosłemu) funkcjonowanie w życiu. Warto dodać, że dziecku z zaburzeniami SI łatwo może zostać przypięta łatka „niegrzeczne dziecko”, gdy w rzeczywistości jego złe zachowanie może być spowodowane właśnie zaburzeniami w tym procesie. Nie oznacza to jednak, że każde niegrzeczne dziecko ma taką dysfunkcję 😉 Nie oznacza także, że jeśli zaburzenie zostanie zdiagnozowane to można dziecku „odpuścić” i nie pracować nad jego postawą, bo „przecież to nie jego wina”. Jak praktycznie w każdej sytuacji związanej z wychowaniem potrzebne jest tu rozsądne wyśrodkowanie.

Reklamy
Napisane w Rozwój dziecka, Zajęcia przedszkolne

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Kwiecień 2014
Pon W Śr C Pt S N
« Mar   Maj »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
%d blogerów lubi to: