Umiejętności trzylatka

Jeśli spojrzymy na pierwszą z brzegu stronę internetową podejmującą tę tematykę, okaże się, że umiejętności, które powinien podsiadać trzylatek jest naprawdę niewiele. Znajdą się wśród nich takie jak:

– łapie i odrzuca piłkę

– wchodzi i schodzi po schodach stawiając naprzemiennie nogi

– stoi przez chwilę na jednej nodze i potrafi na niej podskoczyć

– ustalona jest przewaga jednej rączki nad drugą

– potrafi przeskoczyć przeszkodę

– potrafi skupić uwagę przez kilka/kilkanaście minut

– trzyma kredkę i „bazgrze” nią

– obrysowuje kształty kilkoma pociągnięciami kredki

– rysuje zamknięte koło

– ustawia wieżę z kilku klocków

– rozróżnia podstawowe kolory

– segreguje przedmioty wg określonego kryterium

– rozumie stopniowanie przymiotników

– słucha opowiadań

– ma dość duży zasób słownictwa – około 1000 słów

– rozróżnia płeć i rolę poszczególnych osób w rodzinie

– potrafi podać swoje imię i nazwisko

– nazywa zabawki

– nazywa i wskazuje swoje części ciała

– nazywa zwierzęta

– nazywa niektóre warzywa i owoce

– wie na jakie części ciała zakłada się poszczególne części garderoby

– mówi o sobie w pierwszej osobie liczby pojedynczej

– rozumie i wykonuje polecenia

– potrafi liczyć wskazując przedmioty

Przytoczone przeze mnie umiejętności określiłabym jako naprawdę minimalne. Trzylatek z którym się pracuje i któremu stwarza się szereg możliwości do nabywania wiedzy i umiejętności jest w stanie przyswoić ich o wiele wiele więcej. Nasze trzylatki na obecnym etapie właściwie bez kłopotów potrafią skupić uwagę na pół godziny (nad jedną czynnością np. wykonywaniem pracy plastycznej). Ich sprawność manualna często przewyższa poziom „bazgrania”, a wykonane przez nich prace są staranne i dokładne. Nie tylko potrafią przeliczać przedmioty wskazując je palcem, ale także rozpoznają coraz więcej cyfr. Coraz mniej kłopotów sprawia im wypowiadanie się pełnymi zdaniami. Dzieci znają nazwy nawet egzotycznych, rzadziej spotykanych zwierząt, potrafią też właściwie nazwać owady i wiele roślin. Rozumieją i potrafią wykonać nawet złożone, składające się z kilku części polecenia. Rozpoznają i nazywają figury geometryczne, potrafią układać elementy od największego do najmniejszego i odwrotnie. Dzięki opowiadaniom, bajkom i wierszom dla dzieci ich zasób słownictwa jest naprawdę spory i stale się powiększa.

 

Opisane przeze mnie przykłady są tylko wybranymi. Pokazują jednak jak wiele dziecko może osiągnąć już w wieku trzech lat. Z całą pewnością ułatwi mu to naukę w następnych latach, podniesie motywację i sprawi, że zdobywanie kolejnych umiejętności będzie łatwiejsze 🙂

Reklamy
Napisane w Rozwój dziecka, Zajęcia przedszkolne

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Kwiecień 2014
Pon W Śr C Pt S N
« Mar   Maj »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930  
%d blogerów lubi to: