Praca z maluszkami w wieku 12-18 miesięcy

Stan rozwoju dziecka w tym wieku (wg Carolina Young):

Umiejętności ruchowe: dziecko zaczyna coraz pewniej chodzić i potrafi zmieniać kierunek podczas marszu, a także schylić się, by coś podnieść. Wspina się po schodach i klęczy. Umie rzucać.

Koordynacja oka i ręki: potrafi trzymać przedmioty w obu rękach i posługiwać się nimi. Popycha i ciągnie za sobą zabawki. Zaczyna samodzielnie jeść. Umie rysować kredką. Lubi proste układanki. Pokazuje przedmioty palcem.

Zdolności językowe: używa kilku wyrazów, ale zna i rozumie dużo więcej. Lubi książki, piosenki, wierszyki, może próbować śpiewać. Cały czas uczy się nowych słów.

Rozwój emocjonalny: rośnie jego siła woli, już wie, co lubi, a za czym nie przepada. Jest bardzo przywiązane do opiekuna, często naśladuje tę osobę i rozpacza, gdy nie ma jej w pobliżu.

IS_133a

Co warto robić żeby wspierać rozwój swojego dziecka?

1. KSIĄŻKI. Badania dowodzą, że dzieci, które w tym wieku miały częsty kontakt z literaturą, w przyszłości łatwiej opanowują umiejętność czytania i pisania. Zaskakujące? Warto więc codziennie czytać maluszkom. Wskazywanie na obrazki i nazywanie ich, a także zachęcanie do tego dziecka pomoże rozwinąć jego słownictwo.

Warto zmienić przyzwyczajenie umieszczania książek na wysokich półkach, z daleka od malucha. Jego ulubione książeczki (najlepiej te w twardej oprawie i o grubych stronach) powinny znajdować się w jego zasięgu, tak by zawsze miał do nich swobodny dostęp. Już samo przewracanie stron książeczki przybliża dziecko do umiejętności czytania.

2. FARBY. Większość rodziców dzieci w tym wieku niestety ich unika. Nie ma w tym w sumie nic szczególnie dziwnego, bo kto chciałby mieć całe mieszkanie w kolorowych plamach? Może i znalazłby się jakiś miłośnik takich dekoracji, ale należałby on z pewnością do zdecydowanej mniejszości 😉

Należy jednak podkreślić, że malowanie farbami jest dla dzieci bardzo rozwijające, a przede wszystkim niezmiernie przyjemne. Co więc zrobić, by pogodzić interesy rodzica i dziecka? Po pierwsze warto zainwestować w specjalny fartuszek z rękawami dla malucha. W takim stroju będzie mógł się brudzić do woli. Jeśli jest ciepło, nasz maluszek może malować w samej pieluszce – po skończonej zabawie będzie od razu można zabrać go pod prysznic. Warto również zabezpieczyć mieszkanie rozkładając na podłodze dużą ceratę (będzie dużo praktyczniejsza niż zwykle polecane do tego celu gazety). I jeszcze jedna rzecz: pozwólmy dziecku malować rączkami 🙂 Posługiwanie się pędzlem jeszcze przez jakiś czas będzie sprawiało mu zamiast przyjemności, dużo kłopotu.

106

 

3. ZABAWKI. Dobrze jest żeby obok tych typowych, kupionych w sklepie znalazły się także przedmioty codziennego użytku: opakowania po produktach spożywczych, grzebień, drewniana łyżka, szufelka czy inne np. kasztany, gałązki, kamyki. Takie przedmioty bardzo interesują dzieci w tym wieku i chętnie są przez nie wykorzystywane do zabawy. Dzięki nim, dzieci mogą wcielać się w różnorodne rola, naśladując przy tym dorosłych.

Reklamy
Napisane w Rozwój dziecka, Zajęcia przedszkolne

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Wrzesień 2014
Pon W Śr C Pt S N
« Sier   Paźdź »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
%d blogerów lubi to: