Dziecięca matematyka

Pozycja „Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków” Edyty Gruszczyk -Kolczyńskiej to swoisty przewodnik po dziecięcej matematyce. Pozycję tę z całego serca polecam także wszystkim rodzicom, którzy chcą popracować ze swoimi pociechami w domu. Jest bowiem napisana w taki sposób, że nawet zupełny laik w tym temacie, jest w stanie przeprowadzić fantastyczne zajęcia dla dzieci.

misiek

 

Wiktorek niedługo skończy cztery latka więc od dziś zaczęliśmy pracę z wykorzystaniem części scenariuszy autorstwa Gruszczyk -Kolczyńskiej. Pierwszy dział dotyczy kształtowania świadomości własnego „JA”, orientacji w schemacie własnego ciała oraz w przestrzeni.

Na początku zajęć stanęłam z Wiktorkiem przed lustrem. Najpierw opisałam swój wygląd: kolor oczu, włosów, ubranie, wskazałam poszczególne części ciała. Następnie poprosiłam o to Wiktorka. W tym momencie u dzieci czteroletnich często pojawia się opór, wstydzą się, czasami nawet uciekają z przed lustra. Z Wiktorkiem było podobnie, dlatego to ja opisałam Jego wygląd wskazując na wszystko o czym mówiłam. Na koniec poprosiłam, by przyjrzał się sobie dokładnie i spróbował podać coś, co zapamiętał. Tutaj zazwyczaj też trzeba pomóc dziecku pytaniem np. Jaki masz kolor włosów? Jaki kolor oczu? Jaka jest twoja bluza? itd. Wiktorek odpowiedział na wszystkie moje pytania, a po każdej poprawnej odpowiedzi otrzymywał ode mnie oklaski. Wywoływało to u Niego naprawdę duży uśmiech 🙂

W następnej części zajęć brały udział dwa duże pluszowe misie. Na początku zawiązałam im oczy. Zadaniem Wiktorka było opowiedzenie misiowi do ucha o sobie, bez podawania swojego imienia. Ja w tym czasie robiłam to samo z drugim misiem. Po zakończeniu opisu zapytałam misia Wiktorka czy poznaje kto do niego mówił. Miś oczywiście dobrze rozwiązał zagadkę, a odpowiedź podał mi do ucha 😉 Nasz czterolatek był zachwycony.

Następnym krokiem w zajęciach była próba przedstawiania się. Najpierw ja mówiłam JESTEM… i podawałam swoje imię i nazwisko. Następnie robił to Wiktorek. Kolejnym krokiem było dołożenia zdania MIESZKAM… i podanie swojego adresu. Wiktorek nauczył się go już jakiś czas temu przy okazji zajęć o bezpieczeństwie.

Zaproponowałam naszemu przedszkolakowi także pracę plastyczno -techniczną polegającą na dobraniu i przyklejeniu ubrań dwóm postaciom dziewczynki i chłopca.

SANYO DIGITAL CAMERA

Wiktorek podjął także próbę narysowania swojej postaci. Jest to ćwiczenie niezwykle cenne. Jak pisze autorka książki warto zachowywać takie prace dzieci, by móc śledzić rozwój ich rysunku.

SANYO DIGITAL CAMERA

 

Więcej o fazach rozwoju rysunku dziecka w kolejnych postach.

 

 

Napisane w Matematyka dla dzieci, Zajęcia plastyczne, Zajęcia przedszkolne

Skomentuj

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Październik 2014
Pon W Śr C Pt S N
« Wrz   List »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
