Co czytać przedszkolakowi?

Mnóstwo pisze się o zaletach głośnego czytania dziecku. Rozwija ono mowę dziecka, jego wiedzę o świecie i wyobraźnie. Uczy koncentracji i skupienia uwagi, rozwija myślenie. Czytanie wspiera rozwój moralny i emocjonalny maluszka, pomaga zapobiegać uzależnieniom od telewizji i komputera. Dodatkowo wspólne czytanie wzmacnia więź między rodzicem, a dzieckiem i pozwala na miłe spędzenie czasu razem.

Co jednak czytać dziecku, by był to jak najlepszy wybór?

Na rynku dostępna jest cała masa książeczek przeznaczonych dla przedszkolaków. Zazwyczaj zawierają mnóstwo kolorowych ilustracji, duże litery i prezentują się naprawdę zachęcająco. Niestety bardzo często ich treść ogranicza się do kilku – kilkunastu bardzo prostych zdań. Nie mam nic przeciwko takim książeczkom – o ile czytane są dzieciom półtorarocznym. Problem zaczyna się jeśli tego typu książeczki czyta się trzylatkom (spotkałam się z sytuacjami, kiedy były czytane nawet dzieciom starszym).

Trzylatek ma już taką umiejętność skupienia uwagi (jeśli nie, to dzięki czytaniu szybko ja rozwinie), że z powodzeniem można mu czytać książeczki z znacznie bogatszą treścią.  Czterolatkowi spokojnie można już zaproponować „Muminki” czy „Plastusiowy pamiętnik”. Nawet jeżeli nie zrozumie jakiś słów czy zdań – nic nie szkodzi. Jest to świetna okazja do rozmowy i wyjaśnienia dziecku niezrozumiałych zagadnień. Nawet, jeśli byśmy tego nie zrobili – język dziecka i tak się rozwija.

Niezwykle ważną kwestią jest także to, by wybierać wiersze i książki dla dzieci, które pisane są poprawną, piękną polszczyzną. W księgarniach dostępnych jest wiele streszczeń znanych książek – nie warto po nie sięgać. Treść w nich jest bardzo uproszczona, pisana zazwyczaj marnym językiem. O wiele lepiej będzie jeśli dziecko pozna oryginalne, bogate językowo wersje. Jak najczęściej sięgajmy po wiersze Tuwima, Brzechwy, Chotomskiej – ich walory są ogromne, a dodatkowo dzieci je uwielbiają i szybko opanowują pamięciowo.

Zagrożone marnymi tekstami są również dzieci w początkowych klasach szkoły podstawowej. W elementarzach znajdują się zazwyczaj tylko i wyłącznie teksty bardzo proste i zubożałe. Dzieje się tak dlatego, że teksty te są przeznaczone do nauki czytania. Musza więc być jak najprostsze.  Ich celem nie jest więc wzbogacanie wiedzy dziecka czy jego rozwój emocjonalny, tylko nauka czytania.  Dlatego nie można poprzestawać na czytankach z elementarza, a trzeba ciągle uzupełniać je innymi, bogatymi w treść książkami.

W ramach akcji „Cała Polska czyta dzieciom” opracowano podzieloną wg wieku, Złotą Listę książek, które warto czytać dzieciom. Zdecydowanie warto z niej skorzystać.

Wiek 0- 4 lata:
Marta Bogdanowicz (opracowanie) – Rymowanki – przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark – seria o Franklinie
Jan Brzechwa – Wiersze i bajki
Gilbert Delahaye – seria o Martynce
Barbara Gawryluk – Dżok, legenda o psiej wierności
Anita Głowińska – seria o Kici Koci
Dimiter Inkiow – Ja i moja siostra Klara (seria)
Czesław Janczarski – Mis Uszatek
Janosch – Ach, jak cudowna jest Panama (seria)
Astrid Lindgren – Lotta z ulicy Awanturników
Sam McBratney – Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Nele Most, Annet Rudolph – Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Beata Ostrowicka – Lulaki, Pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę!
Joanna Papuzińska – Śpiące wierszyki
Eliza Piotrowska – Bajka o drzewie
Renata Piątkowska – Opowiadania z piaskownicy
Annie M.G. Schmidt – Julek i Julka (seria)
Julian Tuwim – Wiersze dla dzieci
Wojciech Widłak – Pan Kuleczka (seria)
Wiek 4-6 lat:
Florence and Richard Atwater – Pan Popper i jego pingwiny
Hans Christian Andersen – Baśnie
Grażyna Bąkiewicz – Kosmiczni odkrywcy – Franio i jego babcia #
Wanda Chotomska – Wiersze; Pięciopsiaczki
Carlo Collodi – Pinokio
Waclaw Ćtvrtek – O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
Iwona Czarkowska – Biuro zagubionych zabawek #
Eva Janikovszky – Gdybym był dorosły
Grzegorz Janusz – Misiostwo świata #
Roksana Jędrzejewska-Wróbel – Sznurkowe historie, Maleńkie Królestwo królewny Aurelki
Asa Lind – Piaskowy Wilk
Astrid Lindgren – seria o Pippi Pończoszance; Emil ze Smalandii
Hugh Lofting – seria o Doktorze Dolittle
Beata Majchrzak – Opowieść o błękitnym psie, czyli o rzeczach trudnych dla dzieci #
Kornel Makuszyński – Przygody Koziołka Matołka
Małgorzata Musierowicz – Znajomi z zerówki
Alan A. Milne – Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
Renata Piątkowska – Na wszystko jest sposób #; Nie ma nudnych dni
Małgorzata Strzałkowska – Leśne Głupki; Wierszyki łamiące języki
Danuta Wawiłow – Wiersze
Max Velthuijs – Żabka i obcy

Reklamy
Napisane w Czytanie, Rozwój dziecka, Zajęcia przedszkolne

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Październik 2014
Pon W Śr C Pt S N
« Wrz   List »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d blogerów lubi to: