Co słychać jesienią w lesie?

W zeszłym tygodniu mówiliśmy o jesieni w parku, w tym tygodniu przenosimy się do parku. Tutaj również warto zacząć omawiania tej tematyki od wycieczki do lasu. Warto przy tym nie tylko uważnie się wszystkiemu przyglądać, ale także uważnie nasłuchiwać i wspólnie z dzieckiem nazywać usłyszane dźwięki. Może uda się usłyszeć dzięcioła stukającego w drzewo czy szum wiatru w koronach drzew. Ćwiczenie takie pozwoli na kształcenie percepcji słuchowej malucha oraz jego umiejętności skupienia uwagi. Świetnym pomysłem jest także zorganizowanie spotkania z leśniczym, który opowie o swojej pracy i pokaże ciekawe zakątki.

Po takiej wycieczce mamy dużo tematów do rozmów – warto zapytać dziecko o to, co udało mu się zapamiętać, co najbardziej mu się podobało. Będzie to dobra okazja do rozwijania umiejętności mówienia pełnymi, poprawnymi zdaniami.

Z lasu podobnie jak z parku, przynieść możemy różne skarby, np. szyszki.

My na zajęciach wykorzystaliśmy szyszki świerku, sosny i modrzewia, Wiktorek próbował dopasować je do odpowiednich drzew. Rozmawialiśmy o tym, jak szyszki wyglądają, czym się różnią, jakie są w dotyku. Chłopcu najbardziej podobały się szyszki sosny.

IS_SANY3812

Wykonaliśmy także doświadczenie polegające na sprawdzeniu, które z parkowych i leśnych skarbów jesieni pływają, a które toną.

IS_SANY3817

IS_SANY3822

Wiktorek bardzo ucieszył się, kiedy zobaczył, że szyszki, choć są większe od kasztanów i żołędzi, to w przeciwieństwie do nich – pływają.

Na koniec umieściliśmy w wodzie dużą szyszkę sosny i obserwowaliśmy jak się zachowa. Po około dwóch godzinach szyszka zamknęła się – „poczuła się jakby padał deszcz”. Podczas opadów szyszki zamykają się, tak by chronić nasiona przed wypadnięciem na mokrą ziemię (nasiona sosny „lubią” suchą ziemię).

IS_SANY3843

Rozmawialiśmy z Wiktorkiem także o różnicach między drzewami liściastymi (które w mowie chłopca bardzo chciały być „liściowe” 😉 ) i iglastymi.

Zaproponowałam mojemu przedszkolakowi także ćwiczenie integrujące półkule mózgowe polegające na rysowaniu po śladzie obiema rękami na raz, symetrycznych form. Na każdych zajęciach staramy się wykonywać jedno tego typu ćwiczenie, inspirowane metodą kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona.

IS_SANY3829

Reklamy
Napisane w Eksperymenty, Jesień, Zajęcia przedszkolne, Zajęcia przyrodnicze

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Październik 2014
Pon W Śr C Pt S N
« Wrz   List »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031  
%d blogerów lubi to: