Pisanie prawą i lewą ręką

Jak podają statystyki około 8 % polskiego społeczeństwa stanowią osoby leworęczne. Jest to odsetek niższy niż na świecie, w związku z nagminnym w latach 60 – tych i 70 -tych „przestawianiem” dzieci leworęcznych na praworęczność. Dużo by mówić o stosowanych wówczas metodach, wspomnę tylko, że wśród nich można wymienić na przykład przywiązywanie lewej ręki do krzesła podczas posiłków czy pisania. Brzmi strasznie, prawda?

Na szczęście dziś już wiemy, że „przestawianie” dzieci leworęcznych na praworęczność jest dla nich szkodliwe. Powodować może ogromny stres i zaburzenia nerwicowe. W związku z tym, że ręka prawa jest u nich po prostu „słabsza” próby przestawiania mogą powodować także niepowodzenia szkolne, niekształtne czy dużo wolniejsze od reszty klasy pisanie.

Mimo tej wiedzy, również i dziś zdarza się, że rodzice (a jeszcze częściej dziadkowie) chcą „walczyć” z leworęcznością swoich dzieci i wnuków, ponieważ traktują ją jako patologię. Zamiast tej drogi, warto wybrać inną i dowiedzieć się o leworęczności trochę więcej.

Jakie są różnice i podobieństwa w pisaniu dzieci prawo- i leworęcznych? Jakie zasady powinny zostać zachowane, by proces pisania przebiegał poprawnie?

Zacznijmy od podobieństw. Zarówno dzieci prawo-, jak i lewo ręczne podczas pisania powinny mieć wyprostowane plecy i stopy oparte na podłodze. Głowa powinna znajdować się w odległości około 30 cm nad zeszytem, od około 5 roku życia powinny się również posługiwać prawidłowym chwytem pisarskim (więcej na ten temat pisałam tutaj). Poniżej przedstawiam jeszcze pomocną ilustrację:

19. pisanie_dlugopis_jak_trzymac_infografika_610b

Jeśli chodzi o różnice w pisaniu to (poza tą oczywistą, że dzieci leworęczne piszą ręką lewą, a praworęczne prawą) również jest ich sporo. Ważne jest, by w przypadku dzieci praworęcznych oświetlenie padało z lewej strony lub z góry, w przypadku leworęcznych z prawej strony lub z góry.

Kolejnym aspektem jest ułożenie zeszytu. Dzieci praworęczne powinny mieć ułożony zeszyt prosto, leworęczne ukośnie lewym rogiem do góry i lekko przesunięty w lewą stronę.

U dzieci praworęcznych dłoń ręki piszącej powinna być oparta na nadgarstku i małym palcu, u leworęcznych ręka oparta dłonią na zeszycie, bez deformacji nadgarstka. Dodatkowo w przypadku leworęczności palce ręki piszącej powinny znajdować się poniżej linijki, w której jest zapis (bez zasłaniania go).

Spełnienie wszystkich powyższych warunków pozwoli na kształtne i sprawne pisanie, które nie będzie dla dziecka męczarnią. Warto więc zwrócić na to szczególna uwagę zarówno u dzieci lewo-, jak i praworęcznych.

Reklamy
Napisane w Mała motoryka, Rozwój dziecka, Zajęcia przedszkolne

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Kwiecień 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Mar   Maj »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930  
%d blogerów lubi to: