Czego dziecko potrzebuje, by nauczyć się pisać?

Czy aby opanować te umiejętność, wystarczy znajomość liter i umiejętność posługiwania się piórem lub ołówkiem?

Zdecydowanie nie.

Pisałam już co nieco na ten temat, ale przypomnijmy: na początku nauki pisania najważniejsze są dwie funkcje: słuchowa i wzrokowa. W zakresie percepcji słuchowej niezbędny będzie prawidłowo działający słuch fonematyczny, umiejętność analizy i syntezy słuchowej, a także pamięć fonologiczna.  Tymi zagadnieniami zajmiemy się w następnym poście. Dziś natomiast chciałabym się skupić na często pomijanej percepcji wzrokowej. Nie wystarczy bowiem, że dziecko dobrze widzi, czyli ma zdrowe narządy wzroku. Aby mogło nauczyć się pisać, musi potrafić dokonywać analizy i syntezy wzrokowej, ponieważ tylko te zabiegi umożliwiają prawidłowe spostrzeganie liter.

Czy jest to łatwe? Wręcz przeciwnie. Spójrzmy na wygląd liter. Nie trudno zauważyć, że są to znaki bardzo do siebie podobne. W wielu przypadkach różnią się naprawdę nieznacznie (np. „b” i „d”, „p” i g” lub „t” i ł” – na myśli mam tu oczywiście pisaną wersję tych liter). Dodatkowe, duże utrudnienie stanowi fakt, że wszystkie te znaki graficzne występują w czterech formach: wielkie pisane, wielkie drukowane, małe pisane i małe drukowane. Nie będę już nawet wspominać o sposobach łączenia poszczególnych liter ze sobą. Osoba dorosła, dla której pisanie jest czynnością wręcz automatyczną, nie zastanawia się nad złożonością procesu pisania. Dla dziecka jest on jednak ogromnym wyzwaniem.

Aby maluch mógł cokolwiek zapisać, musi dokonać analizy wszystkich elementów liter i wyodrębnić te z nich, które odróżniają ją od pozostałych – jak już wspominałam, nie ułatwia tego fakt, że często cechą różnicującą jest jedynie niewielka kreska lub kierunek linii.

Jak sprawdzić, czy z percepcją wzrokową naszego dziecka wszystko jest w porządku?

U starszych dzieci, podejmujących samodzielne próby pisania, zaburzenia percepcji wzrokowej zauważyć jest stosunkowo łatwo. Mogą (ale co ważne,nie muszą) o nich świadczyć błędy takie jak:

– mylenie liter podobnych np. „m” i „n”,

– mylenie liter różniących się położeniem np. „n” i „u”

– zmiana kolejności liter w wyrazie

– wolne tempo pisania

U dzieci młodszych poziom rozwoju percepcji wzrokowej możemy skontrolować za pomocą jednego z dostępnych w literaturze narzędzi np. zamieszczonego poniżej zestawu figur geometrycznych autorstwa H. Spionek:

IS_SKMBT_C353 15060211590

Każda z figur powinna być powiększona około 3 razy i narysowana na osobnej kartce. Dzieci o prawidłowym przebiegu rozwoju analizy i syntezy wzrokowej będą potrafiły przerysować następujące figury:

– trzylatek: figury 1 i 2

– czterolatek: figury 1,2,3,4,7,9

– pięciolatek: figury: 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11

– sześciolatek: figury:1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,13

– siedmiolatek: wszystkie przedstawione figury

Zachęcam do skorzystania i ćwiczeń 🙂

Zapraszamy również do zakupu naszych książeczek edukacyjnych – http://www.fenek.pl

DSC_7537

Reklamy
Napisane w Rozwój dziecka, Zajęcia przedszkolne
One comment on “Czego dziecko potrzebuje, by nauczyć się pisać?
  1. […] Pierwszą część tej tematyki znaleźć można tutaj: Rozwój percepcji wzrokowej […]

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Czerwiec 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Maj   Lip »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
%d blogerów lubi to: