Czego dziecko potrzebuje, by nauczyć się pisać? (część II)

Pierwszą część tej tematyki znaleźć można tutaj: Rozwój percepcji wzrokowej

Dzisiaj chciałabym się skupić na drugiej stronie medalu, czyli percepcji słuchowej. Dla prawidłowego opanowania umiejętności pisania jest ona równie ważna, jak opisana przeze mnie wcześniej percepcja wzrokowa.

Percepcja słuchowa = spostrzeganie słuchowe 

W zakresie percepcji słuchowej istotny jest rozwój:

1) słuchu fonematycznego

2) analizy i syntezy słuchowej

3) pamięci fonologicznej

Wiele problemów w nauce pisania (i czytania) wynika z zaburzeń percepcji słuchowej. W żadnym wypadku nie należy mylić ich z niedosłuchem. Z narządami słuchu dzieci z zaburzeniami percepcji słuchowej jest bowiem zazwyczaj wszystko w jak najlepszym porządku. Różnica między dziećmi niedosłyszącymi, a tymi mającymi zaburzenia percepcji słuchowej polega na tym, że te pierwsze zazwyczaj mają problem z odbieraniem dźwięków płynących z dużej odległości, a drugie z wychwytywaniem i różnicowaniem poszczególnych dźwięków z potoku słów. Nie oznacza to oczywiście, że dzieci z niedosłuchem nie mogą mieć zaburzeń percepcji słuchowej, analogicznie – głębokie deficyty percepcji słuchowej powinny być wskazaniem do zbadania narządów słuchu.

Jakie są skutki zaburzeń percepcji słuchowej?

– zniekształcenia pisowni polegające:

* łączeniu wyrazów

* opuszczaniu liter

* niemożliwe do odczytania zlepki wyrazów lub liter

* błędne zapisy zmiękczeń i dwuznaków

* nie różnicowanie „j” od „i”

* nie różnicowanie „ą” i „ę” od „om” i „em”

* mylenie głosek dźwięczych z bezdźwięcznymi (np. „b” i „p”)

Rozpoznanie zaburzeń percepcji słuchowej u dziecka rozpoczynającego naukę pisania będzie więc stosunkowo proste. Jak jednak rozpoznać je u przedszkolaka? Jednym ze wskaźników jest opóźnienie rozwoju mowy lub jej zniekształcenie. I tutaj pojawia się odwieczny problem, którym jest wizyta u logopedy. Niestety funkcjonuje (zupełnie dziwne i niczym nieuzasadnione) przekonanie, że do logopedy zabiera się dopiero starsze przedszkolaki. Nie jeden raz słyszałam od rodziców, że w przedszkolach młodsze przedszkolaki nie są badane przez specjalistę. Spotkałam się też z informacjami o pediatrach, którzy wręcz odradzali rodzicom wizytę u logopedy, bo „przecież dziecko ma jeszcze czas”.

Prawda jest taka, że każdy młodszy przedszkolak POWINIEN być przebadany przez logopedę. Potrzebne jest to nie po to, żeby logopeda mógł zarobić (z całą pewnością dobrym specjalistom nie brakuje pracy), ale po to by jak najwcześniej wykluczyć wszystkie nieprawidłowości i móc rozpocząć właściwe ćwiczenia. Najczęściej wystarcza, by były to ćwiczenia wykonywane w domu, ale te które wskazał logopeda.

Dlaczego to takie ważne? Dla dobra dziecka. Dla uniknięcia sytuacji w której sześciolatek (który przecież „ma jeszcze czas”) nie wypowiada poprawnie wielu głosek, co sprawia że jego start w szkole jest bardzo utrudniony. I nie chodzi tu tylko i wyłącznie o sferę edukacji – trudności w nauce pisania i czytania, ale także o sferę społeczną – dzieci w tym wieku potrafią być naprawdę okrutne i wyśmiewne.

Zachęcam więc do odwiedzania specjalistów, a tym samym umożliwienia swoim pociechom łatwiejszego i przyjemniejszego startu w szkole 🙂

Reklamy
Napisane w Zajęcia przedszkolne

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s

Kategorie
Kup i polecaj:
Przygody Fenka - nowego bohatera
z Bielska-Białej!
Seria Dobre zachowanie
Kalendarz
Czerwiec 2015
Pon W Śr C Pt S N
« Maj   Lip »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930  
%d blogerów lubi to: