Dobrym punktem wyjścia do odpowiedzi na tytułowe pytanie jest przeprowadzenie prostego eksperymentu. Od razu ostrzegam, że będzie on wymagał od Was, a przede wszystkim od Waszych przedszkolaków trochę cierpliwości, ponieważ żeby przeprowadzić go w pełni, potrzeba kilku godzin. Najlepiej będzie zostawić go po prostu na całą noc 🙂
Czego potrzebujemy?
- kilku szklanek
- wody
- ręcznika papierowego
- opcjonalnie: barwników spożywczych lub farb plakatowych lub kawałków bibuły
Ustawiamy szklanki w szeregu, w rzędzie lub w kole, a następnie do co drugiej z nich wlewamy wodę. Teraz (jeśli chcemy) możemy zabarwić ją na różne kolory za pomocą barwników, farb lub bibuły. Nie jest to konieczne do zaobserwowania płynącej do góry wody, ale z całą pewnością uczyni doświadczenie bardziej atrakcyjnym dla dzieci.
Na koniec przygotowujemy paski z ręcznika papierowego i wkładamy je do szklanek w sposób przedstawiony na poniższym zdjęciu.
Na tym etapie dobrze jest zaznaczyć na szklankach poziom wody lub zmierzyć go linijką i gdzieś zapisać.
Po godzinie widać już pierwsze zmiany:
A po całej nocy doświadczenie wygląda tak:
Jak widzicie, poziom wody w szklankach praktycznie się wyrównał.
Jeśli chodzi o kolory: my wykorzystaliśmy do zafarbowania wody bibułę, jak się jednak okazało nie był to najlepszy pomysł, ponieważ nie wszystkie kolory się przeniosły. Myślę, że barwniki spożywcze (najlepiej te w proszku) będą dużo lepszym rozwiązaniem i otrzymacie ciekawszy efekt pomieszanych barw.
Po wykonaniu eksperymentu pozostaje najważniejsza część, czyli wyjaśnienie całego zjawiska maluchowi. Ja wykorzystałam do tego celu tekst i filmik doktora fizyki i dziennikarza naukowego Tomasza Rożka, które znaleźć możecie tutaj.
Życzę Wam udanych eksperymentów! 🙂
Skomentuj